Кодекс честі офіцера Збройних Сил України - це розмова не просто про певний набір моральних вимог, а про надзвичайно важливу роль офіцерського складу в життєдіяльності Збройних Сил України, їх розвитку. Це розмова про відповідальність кожного офіцера перед Українським народом за стан бойової готовності військ. Заняття дає можливість колективно поміркувати про морально-психологічний стан у військових колективах, органах військового управління, критично оцінити досягнення, визначити шляхи подальшого підвищення моральної культури офіцерів.
Перш за все треба привернути увагу до того, що військовослужбовці знаходяться у складній системі взаємовідносин, які підпорядковані забезпеченню готовності Збройних Сил до ефективного виконання вимог Конституції України. Ці взаємовідносини регулюються нормативно-правовими актами, моральними нормами, які знаходяться у складному взаємозв’язку і від якості їх використання в значній мірі залежить стан Збройних Сил України.
У сучасних умовах роль моральних засобів зростає тому, що у Збройних Силах України створюється нова система цінностей. Тому, що в Збройних Силах України відбуваються процеси демократизації. Тому, що у нас чимало труднощів і негараздів, подолання яких неможливе без моральної напруги, без опори на моральні сили військовослужбовців. Ускладнення бойової техніки та озброєння, організація бойової підготовки і управління, зростання вимог до підготовки військових фахівців-професіоналів також викликають до життя підвищення ролі моральних сил та моральних засобів впливу на військовослужбовців.
Прийняття Кодексу честі є важливою подією на шляху ствердження особливо важливої ролі морального регулювання взаємовідносин в армії.
Основу Кодексу честі офіцера становлять вимоги Конституції України, Військової присяги, статутів Збройних Сил України, моральні традиції українського війська, базові міжнародні гуманітарні стандарти. Усім своїм змістом він націлений на утвердження і захист честі і гідності кожного офіцера, підвищення авторитету офіцерського корпусу, зростання престижу професійної військової діяльності і Збройних Сил України в нашому суспільстві.
Доцільно звернутися до визначення таких понять, як честь офіцера і гідність офіцера.
Поняття «честь офіцера» містить в собі морально-етичні вимоги до офіцерського складу з боку суспільства, очікувані суспільством морально-етичні прояви в діяльності офіцерів. Тобто, це є ідеальним моральним портретом сукупного образу офіцера Збройних Сил України.
Гідність же офіцера містить у собі моральну самооцінку кожного офіцера. Тому певні дії (позиція) можуть бути для одного офіцера образливими для його гідності, а іншим офіцером сприйматися як норма, не зачіпати, не принижувати його гідність. Наприклад, бути чесним у всьому - загальноморальна вимога честі офіцера, але дехто з них, відверто кажучи, можуть збрехати, видати бажане за дійсне в оцінці, скажімо, стану військової дисципліни, бойової готовності тощо. І при цьому їх гідність не страждає, совість, як то кажуть, не гризе. Висока гідність - це повна відповідальність самооцінки вимогам честі офіцера. На конкретних прикладах можна показати, як важливо в діяльності офіцера мати високорозвинене почуття гідності.
Значення ролі Кодексу честі можна стисло розкрити через розгляд його функцій.
До основних функцій Кодексу честі офіцера належать:
По-перше, регулятивно-орієнтуюча. Моральні норми і приписи, які містить у собі Кодекс честі, орієнтують офіцера на певний образ життя, на певний стиль діяльності, на певну лінію поведінки, і тим самим значною мірою регулюють його життєдіяльність, взаємовідносини з начальниками та підлеглими, старшими та молодшими. Підкреслимо, що це є регулювання без примусу, базується на основі переконань, через засвоєння, повне сприйняття моральних вимог, які перетворюються в чітку внутрішню позицію офіцера, повсякденну потребу діяти саме так.
По-друге, пізнавально-виховна. Засвоєння положень Кодексу честі є процесом пізнання світу морального, знань етики, а це виступає важливою передумовою виховання у офіцерів необхідних моральних якостей. Важливо дбати про те, щоб етичні знання перетворювалися в глибокі моральні переконання офіцерів. Тут велике значення має позиція військового керівника, сила його впливу на підлеглих. Важко очікувати від підлеглих самовідданості, якщо керівник цю вимогу повсякденно декларує, проголошує, але сам нею не керується.
По-третє, комунікативно-об’єднуюча. Якщо офіцери засвоюють, сприймають душею вимоги Кодексу честі, то між ними складаються певні зв’язки – відносини, перш за все взаємоповаги, взаємодовіри, взаємовимогливості, єдиної для всіх відповідальності за справу оборони країни. Це сприяє згуртуванню військових колективів, формуванню здорової морально-психологічної атмосфери. Якщо моральні вимоги – правила стають єдиними для всіх офіцерів, то, без сумніву, можна стверджувати про єдність офіцерського корпусу, а це запорука успіху.
Таким чином, завершуючи перше питання, можна зробити висновок, що Кодекс честі офіцера Збройних Сил України – це важливий засіб виховання, згуртування офіцерського корпусу, формування у офіцерів високої морально-психологічної готовності до виконання завдань щодо забезпечення оборони України.
Розглядаючи друге питання, на початку доцільно звернути увагу на те, що усім своїм змістом Кодекс честі офіцера грунтується на фундаментальних цінностях, перш за все на таких як:
гуманізм, людяність, повага особистості і піклуванні про неї;
любов до Батьківщини, самовіддане служіння їй, українському народові;
вірність Військовій присязі;
військове офіцерське братство;
чесність і порядність.
Далі можна звернутися до структури Кодексу честі, назвати його розділи та параграфи.
Слід відзначити, що в Кодексі честі офіцера знайшли відображення основні особливості морального обліку, етики військового керівника, які принципово відрізняють його від керівника в будь-якій іншій сфері діяльності. Це такі особливості:
1. Розуміння, глибоке усвідомлення державної важливості своєї праці, особливого соціально-політичного і морально-психологічного навантаження.
2. Служіння Батьківщині, своїй країні, народові, але не начальникові, не партії, не громадському руху.
3. Висока готовність до самомобілізації і мобілізації підлеглих на подолання труднощів аж до самопожертви в ім’я народу, держави, країни.
4. Високорозвинене почуття честі та гідності.
5. Особиста відповідальність не тільки за своє життя, але й за життя підлеглих.
6. Усвідомлення не тільки службової, але й моральної відповідальності за морально-психологічний клімат у військових підрозділах, частинах, органах військового управління.
7. Недопущення самозаспокоєності. Тому що це є початком кінця професійного і службового росту. Тому що це призводить до зниження боєготовності і боєздатності підрозділів, частин, кораблів, з’єднань, об’єднань, Збройних Сил в цілому.
8. Формулюючи і розкриваючи ці особливості, можна збагатити розмову конкретними прикладами з досвіду діяльності офіцерів частини, корабля, відділу тощо.
Разом з тим слід відмітити, що не всі офіцери суворо дотримуються вимог офіцерської етики.
Найбільш поширеними негативними проявами в моральній сфері є:
1. Виправдання неправих засобів високою метою. Серед офіцерів окремих частин досить поширене використання принципу «мета виправдовує засоби». Але ж практика свідчить, що морально високі цілі можуть бути досягнуті тільки морально незаперечними засобами.
2. Зловживання службовим становищем в різноманітних проявах, в тому числі присвоєння собі права моральної переваги над підлеглими чи рівними, неповага до них в різних формах, образа їх честі і гідності.
3. Самозаспокоєність, перебільшення досягнутого. А це не що інше як самознищення своїх можливостей, свого потенціалу, який потрібен Збройним Силам, суспільству.
4. Висування підлеглих по службі не за діловими та моральними якостями, а за ознаками особистої відданості.
5. Необ’єктивна оцінка стану справ в підрозділах, частинах, на кораблях, в з’єднаннях, органах військового управління, недооцінка зусиль підлеглих, їх відповідальності, небажання захистити (при необхідності) підлеглих.
6. Подвійний, потрійний стандарт в оцінці людей, справ, подій.
7. Невміння і небажання брати на себе відповідальність, перекладання відповідальності на підлеглих.
При бажанні керівник заняття може привести і деякі конкретні приклади, не перетворюючи, звичайно, заняття в офіцерські збори і розгляд персональних справ.
Кодекс честі офіцера містить у собі і вимогу дотримання правил військового етикету. Перш за все йдеться про дотримання правил форми одягу, чемності, недопущення вульгарності, розбещеності, надмірного вживання алкоголю.
Прийняття офіцерською громадськістю Кодексу честі офіцера – не самоціль. Його треба впроваджувати у життя. Занепокоєння цим пронизує статтю генерала армії України О.Кузьмука. Чи буде Кодекс «працювати»? Немає сумнівів, що перш за все це залежить від офіцерського корпусу, від кожного офіцера.
Виходячи з цього, доцільно взяти на озброєння певні принципи, тобто вимоги-правила, дотримання яких офіцерським складом, безумовно, буде сприяти втіленню в життя Кодексу честі офіцера, зміцненню морально-психологічного стану військ і сил. Наші пошуки дають можливість і підстави запропонувати такі принципи.
1. Принцип першості призначення при використанні та оцінці тих чи інших військових структур, сил та засобів, при управлінні ними. Цей принцип вимагає, щоб вирішувались перш за все функціональні завдання і щоб саме вони були у центрі уваги, коли ми оцінюємо стан справ, підводимо підсумки, ставимо завдання, організуємо контроль тощо. Якщо військовий керівник не бачить головного, а тим паче свідомо ухиляється від вирішення головного, видає бажане за дійсне, то це може мати негативні моральні наслідки: падіння авторитету керівника, кругова порука у колективі, нечесність підлеглих тощо. Якщо діяльність не підпорядкована головному (за призначенням), то у підлеглих можуть виникати сумніви щодо доцільності напруження сил, ініціативи. Може виникати апатія, безвідповідальність. Цей принцип «підказує» старшим начальникам, що чесні (іноді неприємні) доповіді підлеглих як про успіхи, так і про наслідки, прорахунки – це свідчення моральної надійності людей, прояв почуття воїнської честі і гідності.
2. Принцип довіри підлеглих, поваги їхньої честі та гідності. Довіра допомагає усвідомленню особистої відповідальності кожного військовослужбовця за кінцевий результат, підвищує ініціативу підлеглих, породжує службовий порив, впевненість у власних силах, возвеличує особистість, сприяє зміцненню почуття гідності.
3. Принцип моральної рівності усіх військовослужбовців. За своєю природою моральні відносини і моральні права не є субординованими на відміну від службових відносин. Право моральної оцінки мають не тільки керівники відносно підлеглих, а й підлеглі відносно керівників. Моральні вимоги військової честі, гідності, відповідальності, порядності стосуються усіх офіцерів незалежно від посади чи військового звання.
4. Принцип зворотного морального зв’язку. Він передбачає взаємну моральну відповідальність усіх військовослужбовців, зацікавленість офіцера-керівника в об’єктивній інформації про те, як оцінюють його дії підлеглі. Знання цих оцінок дає керівникові можливість критично оцінювати свої підходи, форми та методи діяльності, вносити необхідні корективи в інтересах підвищення ефективності управління.
5. Принцип надійного морального захисту військовослужбовців. Він вимагає таких відносин, такого управління, щоб військовослужбовці не відчули на собі морального тиску, щоб не було огульної критики, приниження, насмішок тощо. Це передбачає спрямування зусиль на підтримку морального здоров’я у військових колективах, підвищення моральної культури, культури спілкування.
6. Принцип постійного морального стимулювання, заохочення, активності підлеглих з урахуванням важливості, значущості, складності вирішуваних завдань. Заохочення повинно бути заслуженим, інакше можуть виникнути негативні моральні наслідки, і перш за все підрив віри у справедливість з боку керівника.
7. Принцип самозабезпечення моральної невразливості офіцера-керівника, його моральної взірцевості. Йдеться про необхідність зусиль самого керівника щодо забезпечення свого високого морального авторитету. Адже авторитет посади не забезпечує автоматично авторитет особистості керівника. Якщо ці авторитети значно не співпадають, то це знижує якість управління. Кодекс честі наголошує: «Взірець чесної поведінки та діяльності має давати вище керівництво. Старші командири та начальники – приклад для молодших та менш досвідчених».
Кодекс честі офіцера Збройних Сил України – це не щось застигле. Він буде удосконалюватися, збагачуватися новим змістом, але, як підкреслює Міністр оборони України, «на всі часи і за будь-яких умов служіння Батьківщині було і залишається найвищим проявом офіцерської честі».
Немає коментарів:
Дописати коментар