Основні напрямки і форми виховання патріотизму і громадянської свідомості у воїнів Збройних сил України.
1. Відповідна спрямованість усіх форм і методів навчання і виховання, посібників і підручників. Вони повинні бути насиченими матеріалами української дійсності в контексті освоєння тих чи інших наук. Для того, щоб воїни Збройних Сил України добре знали історію України, героїчний шлях Збройних Сил, командири і офіцери органів виховної роботи повинні використовувати весь багатий арсенал форм і методів військово-патріотичного виховання.
Це проведення вечорів бойової слави, зустрічей з ветеранами-однополчанами, організація екскурсій в музеї, обговорення книг та кінофільмів, в яких показана мужність воїнів на полях битв, романтика ратної праці нинішнього покоління захисників Батьківщини. Кожен офіцер, який веде патріотичну пропаганду, повинен чітко усвідомлювати її основні складові. Для цього необхідно працювати над собою. Глибше вникати у суспільно-політичні процеси, які відбуваються в Україні. Але найважливіше - самому бути патріотом і розуміти, що єдиною найбільшою цінністю є свобода України, свобода українського народу, який став господарем своєї рідної землі.
2. Пропаганда державної символіки, формування у військовослужбовців любові до неї.
3. Вживання та розповсюдження української мови у військовій сфері.
Царський уряд як найбільш агресивний серед гнобителів українського народу робив все, щоб знищити українську свідомість, українську мову. Вже у 80-ті роки XVIII ст. останні залишки української автономії були ліквідовані. На Україні поширюються загальноросійські адміністративні закони, включаючи кріпацтво. Одночасно зростає національне гноблення українців (Валуєвський та Емський укази).
Царський уряд, спираючись на місцевих виконавців, всіляко гальмував формування самосвідомості української нації. Так, заборонялось саме слово "Україна" і насаджувалась назва "Малоросія", яка відбивала великодержавне ставлення до українського народу. Відбувалося стримування розвитку української літературної мови, друкованої літератури, національних шкіл, вищих навчальних закладів, театрів. Протягом 1863-1883 рр. був виданий ряд указів, які забороняли публікації, вистави, навчання українською мовою.
Але заборонити існування народу неможливо, як неможливо знищити його прагнення до національно-державної самовизначеності. Революційно-визвольна боротьба кінця XIX - початку XX стст. сприяла зміцненню культурних зв'язків українського народу, піднесенню творчого потенціалу різних верств населення. Саме в цей час набули визнання письменники І.Франко, Панас Мирний, М.Коцюбинський, Леся Українка, О.Кобилянська, В.Стефаник, П.Грабовський, драматурги І.Карпенко-Карий, М.Старицький, М.Кропивницький, актори М.Заньковецька, М.Садовський, П.Саксаганський, композитори М.Лисенко, Я.Степовий, художники М.Мурашко, С.Васильківський, науковці М.Драгоманов, Б.Грінченко, М.Грушевський та інші.
Ці видатні патріоти сприяли формуванню української самосвідомості, мови та культури, розвиваючи в нових умовах традиції своїх попередників - Г.Сковороди, І.Котляревського, Т.Шевченка.
Їх любов до української мови і їх творчість є основою патріотичного виховання воїнів. Українська мова є своєрідним генетичним кодом нації. Як визначається Конституцією України, державною мовою в Україні є українська мова. Поряд з цим в Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мови міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
4. Формування у воїнів різних національностей почуття патріотизму, гордості за Українську державу.
Об'єднання нації і держави створює грунт для виникнення національно-державного патріотизму, тобто почуття відданості Україні всіх її громадян незалежно від національності. Патріотизм дуже важливий для Збройних Сил України, тому що дозволяє влитися в українську армію іншим націям і тим самим зміцнити обороноздатність України.
В центрі національно-державного патріотизму лежить ідея свободи, державної незалежності української нації та ідея вільного демократичного суспільства, що гарантує свободу дій народові в цілому та сприяє вільному розвиткові кожної особистості зокрема.
Україна - це багатонаціональна держава. В ній живуть люди понад ста національностей. Тому досягти всенародної єдності навколо ідеї зміцнення і захисту Української держави неможливо, якщо вони не будуть переконані, що, підтримуючи національні змагання українців, також борються за власні національні права.
- Нам потрібний патріотизм демократичний, гуманістичний, животворний, здатний об'єднувати. Патріотизм, що ґрунтується на повазі особистості та прав людини. Такий ідеологічний синтез патріотизму і демократії стане надійним фундаментом громадянського суспільства.
5. Згуртування громадянської злагоди і консолідація військовослужбовців як представників різних соціальних, політичних, культурно-історичних, національних, релігійних спільнот українського суспільства.
Серед основних чинників консолідації - забезпечення національної гідності і злагоди молоді і військовослужбовців держави, правова розбудова всіх її інституцій, забезпечення свободи і єдності політичних рухів і партій в досягненні мети суспільного розвитку, свобода націй, національне, релігійне і політичне примирення, подолання економічної кризи, виховання патріотизму.
Всі учасники цього процесу - громадяни України - повинні усвідомлювати, що вони відповідають перед нащадками за те, що відбувається сьогодні. Існує тільки один критерій діяльності кожного, тієї чи іншої партії, того чи іншого лідера: відповідає чи не відповідає вона справі розбудови незалежної Української держави. Цим буде досягнуто єдність народу та владних структур, їх об'єднання в незалежній державі, яка є основним гарантом процвітання і розвитку України та її незалежності.
Отже, українські військовослужбовці повинні виховуватися не на основі вузькогрупових ідей якоїсь однієї політичної партії чи організації, а на базі загальноукраїнської національної ідеї. Адже армія повинна захищати не якісь окремі групи населення України, а весь український народ, цілу Українську державу.
6. Ключовим напрямком в вихованні воїнів, за нашим переконанням, повинна стати козацька педагогіка. Чому?
Перш за все тому, що вона є сконцентрованою мудрістю народної виховної практики, яка допомагає формувати людину, яка вміє вірити у справедливість, сподіватися на краще, безмежно любити рідну землю, сповідувати принципи добротворення, бути чесною, справедливою, щирою, відчувати свою національну гідність, стояти на варті української ідеї. Сукупність принципів козацької підготовки - це своєрідний омафор, витканий усіма знаннями про український народ, що є предметом українознавства.
У праці "Виховний ідеал" Г.Ващенко писав: "...діла козацьких часів були сильніші, ніж слова. Цей період нашої історії дав так багато дійсно великих, героїчних постатей, як жоден з інших періодів. Перше місце між ними посідають Богдан Хмельницький, Іван Мазепа і Петро Могила. В своїх особах вони об'єднали палкий патріотизм, високу культурність як синтез елементів Заходу і Сходу, мудрість, силу волі й непохитну мужність. Але вони не були поодинокими. Історія знає багато зразків високих чеснот і серед козацької старшини, і серед простих козаків, і серед селянства. Головні риси їх: висока релігійність, жертвенний патріотизм і безмежна мужність, яка часто викликала розпач у ворогів українського народу".
Справедливість такого висловлювання випливає з аналізу можливостей козацької педагогіки, яких не маємо права ігнорувати, бо варті високої народної мудрості, і тому не слід втрачати цієї потужної гілки українського дерева, на якому повинен "сидіти" кожний навчальний заклад, якщо він ставить перед собою високу мету - виховання патріотів Української незалежної держави.
Відомий в Україні Прометей українського духу Іван Макарович Гончар у статті "Це душа народу" писав: "Треба, щоб козаччина заповнила нашу бідність, спинила духовне зубожіння, щоб козацький дух до нас повернувся ще в більшій силі, ніж тоді". Він же додає: "Наша офіційна освіта сама по собі мусить охоплювати ідею козаччини. Тому що це невід'ємна частина нашої історії, наші корені, якими мусить живитися кожен українець". Ці слова для нас мов заповіт сповідувати ідеї козацької педагогіки у навчально-виховному процесі. Треба сказати, що офіційна освіта наче прислухалася до І.М.Гончара, бо вже в 1995 році надіслала у навчальні заклади "Методичні рекомендації педагогічним колективам закладів освіти України по відродженню історико-культурних та господарських традицій українського козацтва".
У Збройних Силах України військово-педагогічний процес, пов'язаний з гуманізацією та демократизацією всіх сфер суспільного життя, відроджує прогресивні військові традиції минулого, не ідеалізуючи, звичайно, всіх проявів діяльності козаччини, а беручи на озброєння лише те, що допоможе утверджувати наших воїнів у патріотизмі, бажанні служити рідній Україні.
Симон Петлюра писав: "Лише в любові до рідного краю родиться патріотичне чуття. Лише бажання щастя й слави рідному народові родить патріотичні діла й учинки. Патріотизм і надалі залишається великим, могутнім стимулом до благородних і творчих зусиль, одиниць чи цілого народу на шляху здійснення національних чи вселюдських ідеалів".
Маємо безліч прикладів героїчної боротьби наших предків за вільну Україну. Отож, на сучасному етапі розбудови Української незалежної держави ми дедалі більше переконуємося в тому, якої ваги набуває національне виховання, що, як відомо, є цілеспрямованим, природно регульованим процесом утвердження національної самосвідомості, традицій, патріотичних почуттів та інших набутків, які сприяють вихованню українського військовослужбовця.
Тож виховати людину, зокрема воїна - свідомого захисника України, означає пробудити в людині духовні переконання, відкрити їй доступ у світ духовності. Тільки тоді людина навчиться відрізняти добро від зла, зможе почути в самій собі голос совісті, зрозуміти, що таке моральність, честь, шляхетність, відважність, мужність, героїзм і військова служба Батьківщині.
Немає коментарів:
Дописати коментар